Svar på frågor!

Förlåt att det tagit sådan lång tid, men var så mycket att svara på! Jag har fått många frågor som är ganska lika, så ska försöka lägga upp det på bästa sätt...

Anonym:

Hej, jag undrar hur mycket kommer hela året gå på ungefär? Fickpengar, hyra, skola och så :)
Skulle verkligen uppskatta svar, då jag själv funderar på att åka :) !

Hej! Jag har fått den här frågan rätt ofta och det är verkligen så himla svårt att svara på, men jag ska försöka! Om man läser totalt 14 units betalar du totalt 5204,5 dollar på en termin (det är vad jag läser, oftast läser man 12 Units, en unit visar oftast hur många timmar i veckan du har på just den kursen, de flesta kurserna är ca. 3 units men det varierar). De kostnader som tillkommer på själva skolan är skolböcker, som faktiskt är ganska dyra, priset varierar. Du kan antingen köpa de på skolans bokaffär, eller så finns det ibland folk som säljer billigare. När du söker till skolan måste du även betala en avgift, jag kommer inte ihåg vad den ligger på… Jag sökte via Kilroy Educations som hjälpte mig med alla papper och vad som skulle in, när osv, det ligger på 4400 kr, dvs. ca 645 dollar. Jag kan nog dock rekommendera att du inte vänder dig till dem eftersom de tar såpass mycket betalt, de hjälpte inte till så mycket, så du klarar dig på att söka in själv plus att du sparar pengar! 

Där jag bor är hyran totalt 3029 dollar/månad, sen tillkommer det för gas, vatten & el, internet osv. När vi flyttade in fick vi även betala en deposition, men den får vi tillbaka när vi flyttar ut igen. Vi är ju 5 tjejer som bor här, så vi delar ju självklart på hyran, så det blir ca. 600 dollar i månaden var. 

För att ens få komma till USA måste du ha ett visum och det kostar också, har inte det i huvudet nu, men tror det ligger mellan 200-300 dollar. 

Fickpengar är jättesvårt att uppskatta, det beror helt på vad du äter, tänker du mycket på vad du äter så blir det lite dyrare! Det är verkligen sjukt svårt att svara på hur mycket det kommer gå på, men du får nog räkna med att det går på runt 100 000 kr. Flygbiljett, räkningar från internet, el, gas, vatten osv, mat, kläder, toalettartiklar, buss m.m. som du ser är det kostnader som man ibland inte tänker på!

Men jag måste bara säga även om allt kostar och det går på en del, så är det verkligen så himla värt det! 

 

Ida:

Vad brukar du äta innan och efter träning:)?
Och hur länge brukar ett träningspass på gymmet vara?

Kram :)!

Hejsan Ida!

Jag hatar verkligen att äta innan jag tränar, vet inte varför men jag känner mig så tung då när jag ska springa. Oftast när jag gymmar så går jag dit på morgonen, då går jag upp tidigt så att jag orkar träna innan min frukost. För att få lite energi till träningen så brukar jag dricka en Celcius, så då är jag igång! Efter träningen brukar jag äta gröt, eller en skål med kvarg och hallon (nu när jag är i USA äter jag inte kvarg, har inte hittat det än) så kanske fil med banan eller müsli, det varierar! Om jag tränar på kvällen, så har jag oftast tränat rätt sent, så då tar jag bara en frukt eller en Swebar efteråt eller innan. Mitt pass brukar väl oftast vara 1 till 1,5 timmar. 

Emma 

1. När brukar du gå upp på morgonen och gå och lägga dig på kvällen?

2. Hur lång tid tar det att ta sig till skolan och hur tar ni er dit? 


3. Vad brukar du äta till lunch på skolan och tar du med dig matlåda? 


4. Kan du ite ta kort på er lägenhet så man får se hur ni bor :)? 


5. Vilken lektion är roligast på collage? 


6. Är det lätt att ta kontakt med de andra eleverna i skolan?
    T.ex vid lunchrasterna eller lunchar du ihop med tjerna du bor ihop med? 


7. Hur mycket och vad tränar du i veckan? 


8. Är det lätt att äta nyttigt och hälsosamt i USA? 


9. Hur lägger ni ihop matinköp och hushållsartiklar? Delar ni ekonomiskt på allt eller köper var och en sitt? 


10. Vad är bäst med att bo i Kalifornien och vad saknar du mest från Sverige? 

Kramkram :)

1. De dagarna jag börjar 8.00 am, så går jag upp klockan 05.45! Eftersom att det tar minst en timma till skolan, vilket betyder att jag behöver gå hemifrån senast kl 6.30. Börjar jag 09.30 går jag upp 07.30 ungefär, rena sovmorgonen för mig då hehe! På helgerna går jag upp runt 9, 10 tiden! Går och lägger mig kanske vid 22 på kvällarna de dagar jag inte har någon träning. Måndagar och onsdagar har jag träning till 23.00 i skolan och är hemma vid 00.30 på natten och slänger mig i sängen med en gång!

2. Det beror helt på vilken tid på dygnet det är, men du får räkna med 1 till 1,5 timma i alla fall. Ibland kan det ta 40 minuter! Kanske inte en jätterolig bussresa, men jag älskar verkligen att bo i West Hollywood, det händer mer här och området känns säkert och bra. 

 

3. På måndagar och Onsdagar brukar jag faktiskt oftast bara ha med mig en frukt och en bar, eller en liten sallad till lunch, sen åker jag hem och äter middag eller stannar i skolan och köper mig en sallad/wrap mellan min sista lektion och träningen! På Tisdagar och torsdagar har jag inte med mig något eftersom jag slutar 10.50, så då äter jag lunch hemma!

4. Jo, jag har tänkt på det, just nu är det lite stökigt, men bilder eller film kommer jag lägga upp på lägenheten så snart jag har tid! 

5. Den roligaste lektionen jag har är nog faktiskt Photo 1, min lärare är helt underbar och jag är så spänd på att få lära mig ta fina kort! Jag gillar ju även min Fitness Lab kurs, jag tycker det är skönt att få in träning på skoltid!

6. Alltså det är verkligen hur lätt som helst att få kontakt med människor här! Du träffar så mycket härliga personer.  Det går ju inte en dag utan att du pratar med någon random eller lär känna nya människor.Jag och mina roomies har ofta raster tillsammans så då brukar vi luncha ihop. 

7. Hmm… sedan jag flyttade till USA har träningen inte varit prio ett för mig längre… Innan jag flyttade hit tränade jag i princip varje dag. Nu när jag är här tränar jag 2 gånger på måndagar och onsdagar, och sen försöker jag gå till gymmet här på komplexet ca. 1-2 gånger i veckan. På måndagar och Onsdagar tränar jag först på min Fitness Lab-lektion, där springer vi kanske 10-15 minuter, sen kör vi all-around styrka i ca 30 minuter.På kvällen nu de senaste har vi tränat cheerleading, vi har fortfarande inte bestämt oss på den fronten så kan berätta mer om det när vi vet mer själva...När jag är själv på gymmet, brukar jag oftast springa, springer ibland 30 min eller 40. Efter det kör jag någon form av styrka, kör dock aldrig styrka på maskiner, gillar att använda mig utav min egen kroppsvikt istället.

8. JAAA! Det trodde jag faktiskt inte att det skulle vara, men det finns en butik precis under oss, Erewhone som säljer hur mycket bra grejer som helst, dock är det lite dyrare. De har nästan bara organisk mat. Det svåra här för mig är glass...froozen yoghurt, ben and jerry och allt vad de har! Men det är lätt att vara nyttig om man vill och om man bestämmer sig för det, för det finns nyttig mat, men det finns lika mycket och mer onyttig mat, så det är ju upp till dig själv! 

9. Vi kör på att alla köper sitt eget, det blir lättast så eftersom alla gillar olika saker och har olika rutiner, då får man det man själv vill ha istället.

10. Det bästa med Kalifornien är nog värmen och alla människor! De allra flesta människorna är trevliga och ger komplimanger osv. Det är liksom mer öppet och man träffar nya människor varje dag. Det finns så himla mycket att se och uppleva här, så det är aldrig tråkigt! Hmm asså det är inget så speciellt jag saknar, klart jag saknar vänner och familj, men inte något annat speciellt som jag kommer på sådär spontant. Det är mer småsaker man saknar under vissa tillfällen, jag saknar min favoritrestaurang Deli and Coffe, sen saknar jag att det är så lätt att ta sig överallt i Sverige, gentemot vad det är här i USA. 

Emma

Hej igen ;)

 1. Hur mycket har din resa hittills kostat?


2. Vem har stått för alla kostnader? 


3. Hur mycket är hyran på och vem betalar den? 


4. Hur tänker du kring mat och kost :)? Är du väldigt hälso och träningsmedveten? 


5. Vad brukar du äta till frukost? 


6. Hur tänker du kring alkohol och festande :)? 


7. Har du några "regler" ang kost och träning? T.ex inte äta efter kl 18 undviker visst livsmedel helt? 


8. Vilken träning rekommenderar du om man vill få synligare muskler och minska fettprocent? 


9. Hur ofta och vad tränar du nu i USA? 


10. Vilka råd har du för att hålla kost och träning hälsosam och inte hamna i en ätstörning eller ångest av viss mat? 




Kramkram!

Hejhej! 

1. Du jag har faktiskt inte den blekaste aning vad allt totalt har gått på, för det är så mycket extra kostnader som man inte tänker på. Det som har varit de stora kostnaderna är hyra, deposit, skolavgiften och flygbiljetterna, som jag förklarade ovan...Jag tror inte jag kan svara så mycket bättre på den frågan tyvärr. 

2. Det är mina pappa som står för det mesta och min mamma hjälper sjävlklart till! Men du kan ju ta studielån av CSN...

3. Den ligger på 3029 dollar/månad och vi bor 5 peroner så vi betalar ca 600 dollar var. Det är min pappa som betalar min del av hyran. 

4. Ja, jag skulle nog säga att jag är ganska hälso- och träningsmedveten. Jag försöker äta nyttigt och träna rätt mycket, det är svårare dock att träna här än hemma tycker jag, på grund av att jag inte har några bestämda tider som jag hade hemma när jag tränade gymnastik...För mig är det så himla viktigt att äta rätt för jag mår så mycket bättre när jag äter bra mat, jag känner mig friskare och gladare. 

5.  Till frukost äter jag oftast havregrynsgröt med blåbär och coconut milk! Supergott. 

6. Jag hade ett uppehåll i 8 månader från alkohol, för jag ville koncentrera mig på min kost och träning. Jag tycker absolut att man ska ha roligt och kunna ta några glas ibland! Men man behöver dock inte alltid dricka när man går ut, jag har faktiskt haft mina bästa utgångar när jag inte har druckit! Men självklart tycker jag det är kul att kunna dricka ibland, gör man allt med måtta tycker jag det är okej!

7.  Ja jag har några regler, bra som dåliga...Jag äter inte godis och sådant. Sen försöker jag äta regelbundet, jag äter helst inte efter klockan 8 i alla fall! Men nu när jag flyttat är det svårare att hålla rutinerna i och med att tiderna i skolan är så speciella... Jag äter inte så mycket kolhydrater, dvs. äter aldrig pasta, potatis, ris osv. och inte heller bröd. Min sämsta regel är väl att jag inte unnar mig så ofta. Jag själv tycker att man ska kunna unna sig utan att känna att man sviker sig själv, men jag har faktiskt börjat unna mig lite nu här i USA, vilket jag tycker är bra! Så unna sig ska man, jag tycker inte man ska ha för mycket regler egentligen, det blir bara jobbigt! Man bör äta regelbundet, unna sig ibland och göra det som känns bäst för sin egen kropp!

8. SPRING! Det är det jag kan säga om du vill ha synliga muskler, alla har vi muskler, men för att de ska synas måste du minska fettprocenten på din kropp. Självklart för att musklerna ska synas måste du ju ha lite muskler också så spring och gör lagom med styrka så kommer de ploppa fram!

9. Kolla svaret längre upp :) 

10. Svår fråga! Det är svårt, när man väl har börjat med något och verkligen gått all-in och sedan försöka hålla en balans... När du lyckas med något vill du gärna bli ännu bättre, vi blir aldrig nöjda, det är så vi fungerar som människor tror jag. Men det är viktigt att man försöker tänka på sin hälsa, det är ju inte bra att gå för långt heller! Jag vet faktiskt inte… jag tror att om man äter någorlunda rätt, unnar sig tror jag är jätteviktigt och sedan träna några gånger i veckan så hittar man förmodligen en balans! Jag tror inte man ska ha förmycket "förbud" utan egentligen bör man nog äta lite lagom av allt i små mängder. 

 

Anna:

1. Favorit bok/böcker) 


2. Favorit film/filmer? 


3. Vilka bloggar läser du? 


4, Vilken typ av tjej var du på gymnasiet? Lugn,vild, säker i dig själv :)? 


5. Om dina föräldrar inte bor ihop bodde du växelvis hos din mamma och pappa :)? 


6. Har du bra kontakt med dina syskon, familj och släkt? 


7. Vilka är dina tips om känner sig lite nere, ledsen eller har ångest?

8. Har du haft något extra jobb under gymnasietiden eller t.ex lov? 


9. Skriver du dagbok eller liknande? 


10. Favoritträning:)?

Hej Anna! 

1. Twilight böckerna... är ingen bokmänniska, gillar i vanliga fall inte kärleksromaner, twilight böckerna är ett undantag. 

2. Taken!

3. Min kompis Fanny, Kenza, Isabel adrian, Rebecca Stella, Zara Larsson, Marie Serneholt och Chloe Shutterman.

4. Oj! Jag var nog varken Lugn eller vild... Folk som inte träffat mig innan kan nog se mig som blyg, men det är jag verkligen inte, inte när jag lär känna folk i alla fall! Jag hatar att prata in för klassen dock, men annars är jag väldigt pratglad av mig.

5. Jag bor växelvis hos mamma och pappa!

6. Ja, jag har jättebra kontakt med åda min syster och släkt!

7. När jag är ledsen eller känner mig nere så måste jag stänga in mig en stund och bara lyssna på musik osv. Men sen efter att jag gjort det så vill jag bara ut och vara med mina vänner för att slippa tänka! Något jag älskade var att komma till min gymnastik träning, för då kände jag mig så fri och slapp tänka på vad som händer utanför träning och bara fokusera på vad jag skulle göra där. Så mitt tips är att gå och träna för att bara tänka på något annat eller ta en promenad. 

8. Jag var gymnastikledare och jobbade ibland på min pappas jobb, skötte bokföring osv.

9. Nej, inte nu, ibland när jag känner mig nere skriver jag det, men inte regelbundet!

10. Gymnastik!

 

Maya:

1.    Hur mycket sparade du innan du åkte iväg?


2. Är det lätt att klara sig utan bil i L.A?


3. Är det lätt att komma in på klubbarna som mindreåring?


4. Hur mycket betalar ni för eran lägenhet?

Hallåhallå! 

1. Jag sparade inte så mycket, jag sparade de pengarna jag fick i studentpresent och födelsedagspresent!

2.  Alltså man klarar sig utan bil, men det är SÅ mycket lättare att göra saker om man har bil! Vi hade bil första månaden så vi har ju hunnit uppleva det flesta ”måsten”, men det räcker nog att hyra bil när man väl vill åka någonstans.

3. Ja, det är rätt lätt, om du går in med en promoter. 

4. 3029 dollar/ månad tillsammans!

Evelina:

Du har verkligen en jätte fin kropp! 


1. Hur lång är du?


2. Vad väger du? 


3. Vilka sporter har du gått i?

4. Favorit tvprogram?


5. Favorit låt/låtar :)?

Tack så jättemycket, så himla roligt att höra! Vill helst inte svara på vad jag väger och hur lång jag är :)

2. Konståkning, Cheerleading, Gymnastik, MMA!

3. Gossip Girl, How I met your mother!

4. Holy Grail med Jay-Z!

 

Anonym:

Kände du alla dina "rumskamrater" som du bor med nu sen innan? 
Hur gjorde ni för att få lägenheten som ni bor i, för jag vet att det är ganska dyrt om jag har rätt.. Jag ska nämligen läsa i SMC nästa år och eran lägenhet verkar ju vara helt underbar, skulle gärna vilja bo på ett liknande ställe, men jag känner ingen där och ingen här om vill plugga där som kan vill dela lägenhet med mig. Skulle verkligen uppskatta ifall du sa hur ni gjorde! Underbar blogg btw!

Hej! Nej jag kände inte alla jag bor med. Fanny har jag känt sedan jag var liten, våra familjer har alltid varit när och firat speciella tillfällen ihop, så henne är jag väldigt nära. Titti gick jag i samma skola som på gymnasiet, men vi kände aldrig varandra, sen de andra två träffade jag via Facebook. Vi bestämde via facebook att vi skulle bo tillsammans, sen när alla hade kommit till LA så träffades vi och gick på en visning här på Broadcast center och vi alla kände direkt att vi ville bo här! Det finns en sida på Facebook som jag kan rekommendera som heter ”svenskarna på Santa Monica College” där skriver folk hela tiden om att de söker roomies och lägenhet osv. så gå in där! 

Tack så himla mycket, roligt att du tycker det!

Anonym:

1. Din, dina förebilder? 


2. Snyggaste tjej och killen? 


3. Äter du några kosttillskott lr vitaminer?


4. Hur har din allergi och astma påverkat dig? 


5. Har du råkat ut för något allergichock någon gång? Vad hände isf?


6. Du lägger ut jätte fina bilder! Skulle du inte kunna lägga ut fler träningsbilder från gymnastiken och cheerleadingen :) Hade varit roligt att se. 


7. Favorit citat? 


8. Gur länge har du haft din tatuering och piercing i tungan? 


9. Favoritresemål? 


10. Något du inte kan vara utan?

1. Gud jag tycker verkligen denna frågan är så himla svår! Vi fick en uppgift i skolan precis att skriva om vår Role-Model! Jag valde att skriva om en som heter Jim Thuresson, han är en föreläsare inom idrott! Han pratar om självförtroende osv. Han kan jag nog säga är min förebild, för han lärde mig att försöka vara positiv osv. Du kan söka på youtube och se hans föreläsningar.

2. Hehe Justin bieber och kieth Powers… Jag tycker den snyggaste tjejen är Mila Kunis och Ariana Grande!

3. D-vitamin!

4. Alltså jag har haft det sedan jag var liten, så har aldrig kunnat jämföra med hur det är att inte vara allergisk eller att inte ha astma! Men det som är det jobbiga är att behöva vara orolig att det ska finnas nötter i samma rum osv. Men jag har som sagt alltid levt med det och ser det inte som ett hinder direkt!

5. Ja det har jag. Jag råkade ut för en nu senast i mars, jag var på gymmet och sprang, kände att det började klia i ansiktet, under armarna och mellan fingrarna sen kunde jag knappt andas, så jag gick in på toan som tur var stängde jag inte dörren… jag förstod att jag hade fått en allergishock så jag tog min spruta i benet, sen kom en kille som ringde ambulansen… så det var det som hände, sen fick jag hjälp på sjukhuset, så allt gick bra.

6. Tack så mycket!! Jo jag ska försöka! Svårt att ta bilder när man tränar bara hehe...

7. Min tatuering, "All that spirits desire, sprits attain" Det betyder lite kortfattat att om du verkligen vill något och kämpar för det så kommer du att uppnå det. 

8. Gjorde min tattuering när jag fyllde 18 och tog hål i tungan samma sommar!

9. Kalifornien;)

10. Oj, svårt! Musik typ...

Emmy

1. Vad brukar du äta under en dag och på vilka tidpunkter? 


2. Om du är sugen på något gott och vill "unna" dig vad blir det oftast då? 


3. Någon ful ovana ;)?


4. Någon tvångstanke?


5. Något beroende? 


6. Vad vill du jobba med i framtiden? 


7. Viktigaste egenskapen hos en vän?


8. Det bästa och mindre bra med L.A? 


9. Skall du åka hem något till Sverige eller kommer dina föräldrar och hälsa på?


10. Hur ofta pratar du med din familj och vänner i Sverige?

Hej Emmy!

1. Jag brukar alltid äta sallad till antingen fisk eller kyckling till middag och lunch då, äter nästan aldrig kött (ingen speciell anledning till varför jag inte äter riktigt kött). Till frukost äter jag ofta gröt eller en skål med fil och banan. Jag äter tre lite större mål per dag, dvs. mer matiga, och oftast ett mellanmål som kan vara ett äpple, coconut water eller solrosfrön som jag fått något slags beroende av haha! Vilka tider jag äter varierar, men med ca. 3-4 timmars mellanrum, ja jag vet att man ska äta var tredje eller varannan timme men det funkar inte för mig faktiskt... 

2. Förut unnade jag mig aldrig, då kunde russin vara mitt godis liksom... nu är det en glass! 

3. Haha men gud vad svårt, jag har ingen aning...eller jo haha när jag blir nervös eller koncentrerar mig noga biter jag alltid ihop mina läppar, ibland kan jag vakna av att jag har helt svullna läppar om jag drömt någon jobbig dröm haha!

4.Oh herregud jag har haft så många tvångstankar i mitt liv alltså! Jag kommer ihåg för några år sedan hade jag en tvångstanke att varje gång innan jag skulle låsa upp min dörr var jag tvungen att klappa mina händer 10 gånger annars skulle det inte gå bra på min gymnastik träning haha! Jag hade också en tvångstanke att gå två gånger på varje trappsteg i mitt trapphus när jag kom hem från skolan och det var endast när jag kom hem från skolan! 

5. förut var det russin nu är det solrosfrön haha...

6. Jag vet inte jag har så många olika saker jag vill bli... personlig tränare är ett av mina drömjobb. Jag vet att jag i alla fall vill jobba mycket med människor, älskar att prata med folk! 

7. Att den är lojal och ärlig. Jag tycker en viktigt grej är att en vän ska aldrig kräva något av dig, man måste kunna förstå varandra och inte ta varandra för givet.

8. Bästa: Människorna. Mindre bra: TRAFIKEN!!!!!!

9. Nej jag kommer inte åka hem... min mamma, Janne(mammas sambo), min syster och låtsas syster kanske kommer och hälsar på men det är inte säkert! 

10. Några gånger i veckan.

 Fy vilket långt inlägg, men jag hoppas ni har fått svar på det mesta om ni ens orkar läsa hah! Fortsätt fråga om det är något mer! 
Kalifornien | |
Upp