Skolsystemet

Så sjukt skönt att jag har helg nu, skoldagarna går sjukt fort, helt plötsligt har man helg. Hade ju bara en lektion idag också, vilken var Marketing. Jag förstår ändå rätt mycket av hans genomgångar och så, men ibland så är jag helt lost! Så fort du svävar i väg i dina egna tankar så är du körd, då fattar jag inget resten av lektionen... Det jobbiga var också att jag hade en läxa tills idag som var att läsa en lång text som läraren hade gett ut och jag var ju svingrym tänkte jag som hade läst den osv... bara det att man skulle tydligen ha skrivit en "paragraph" om den också, som man skulle lämna in idag. Fick lite smått panik när alla började skicka fram sina papper fram till läraren förutom jag då... så det hade jag helt missat, eftersom jag inte hör allt och förstår allt vad han säger! Det är ganska strängt här på college med läxor, närvaro osv. missar du tre lektioner utan att meddela läraren så droppar de dig från kursen...
 
Kan berätta lite hur det funkar med betyg också, ska försöka göra det okomplicerat...Alltså här i USA är varje betyg värt ett antal poäng, så ett A kanske är värt t.ex. 2500 poäng. Under terminens gång samlar du då ihop de poängen du behöver för att undvika ett F eller det betyg du strävar efter. På varje lektion du går på får du 10 poäng tror jag, så missar du några lektioner minskar du chanserna till ett högre betyg. För varje uppgift eller Quiz du gör får du också ett antal poäng, en uppgift kanske är värd 250 poäng, men så kanske du inte hade med allt som skulle vara med, så du får 200 poäng. Du kan även få extra credits, och då finns det extra uppgifter du kan göra, eller som i min photo kurs så kan jag på ett event så får jag 10 extra credits! Så man samlar alltså poäng... hoppas ni förstår någorlunda, kan inte förklara det så mycket bättre! 
 
Om ni har andra funderingar om hur det fungerar i skolan eller kanske om något annat är det bara att fråga:) 
 
Kalifornien | |
#1 - - Anonym:

Hej, jag undrar hur mycket kommer hela året gå på ungefär? Fickpengar, hyra, skola och så :)
Skulle verkligen uppskata svar, då jag själv funderar på att åka :) !

Upp